Animated notation
Alternative Representation of Sound and Music
2020 invention for EA and video no.11
Melodiska rörelser för en högtalare/Melodic movements for one loudspeaker
Premiered at NYCEMF, 16th june 2024 (New York City Electroacoustic Music Festival)
Photo from one of SEAMS mono concerts
Titel: Melodiska rörelser för en högtalare/Melodic movements for one loudspeaker.
Undertitel: 2019 invention for one speaker no.3a&b
Tillkomstår: 2019
Duration: 8.07 minutes
Technical specification: Mono (one channel)
En röst; en linje som sätter sig själv i perspektiv endast genom sin rörelse; sin färd i tiden. En linje som kanske lockar till kontrapunkt, men som här i stället får färdas fram i tiden utan annan beledsagning än vårt minne av dess rörelse.
// eng
A voice; a line that puts itself in perspective only through its movement; it's journey through time. A line that may tempt to counterpoint, but which here instead may travel in time without any other accompaniment than our memory of its own movement.
In the ”Studies for one speaker” in which the ”2019 invention for one speaker no. 3a & b” is a part, I am searching for the starting point from where my melodic lines derives from, to achieve perspective on what a melody can be. I
Searching for a swinging language hidden somewhere in the realm of imagination, the swinging between myself and my surroundings.
When playing many different kind of melodies such as in improvisations, traditional s wedish folk melodies, folk from different parts of the world I have experienced that there is a lot of similarities in terms of what a melody is. Where/when are the boundaries between when you start experiencing the sounds as a melody and where/when does it stop being one.
Ljudet i Lunden II
Titel: Titel: Ljudet i Lunden II.
Undertitel: 2024 invention for EA - 4 channels no. 7
Tillkomstår: 2024
Duration: 12 min
Technical specification: 4 channels
Dharma-miljarders myriader av små verksamheter på mikro molekylnivå. I förändring är dessa verksamheter, i någon lslags orsak-verkan linjer, dock outgrundliga och aldrig, kan vi fånga dem eller aldrig kanske ens sätta namn på dem innan de redan är något annat. Trädens grenar bildar mönster för ögat och även för vinden, kylan, värmen osv. att röra sig genom i och emellan, långt bort men ändå i bilden helt nära som en rörelse. En betydande beståndsdel i bilden, som får ögat att fortsätta röra sig. Söka vidare, hörseln. Vid betraktandet av en trädgren från stammen till kvisten längst ut där luften tar vid. Tanken svingar sig lätt från gren till gren som en apa eller som en blick. Från den ena punkten till den andra. Blickpunkten förflyttas och framför mig har jag ett annat scenario. Hängbroar från det ena till det andra. Sången är synlig där i sitt eget medium, synlig i lyssnarens medvetande och löven rör sig storslaget i den ljumma sommarvinden. En imaginär plats, solid, påtaglig och med samma erfarenhetsvärde som det vi kallar verkligt; i det vi kallar här. Lunden i, där mina öron hörde allt. Inom en tänkt cirkel med diametern 3 km. Ljuden och allt, i olika grad samverkande.
Improvisation in Gotland seabelt (with some added reverb.)
Piece, installation in a exhibition collaboration between Hospitalet in Uppsala and Milo in Visby, Gotland.
2019 invention for EA and video no. 5
Undertitel: Meddelande från trädgården.
Ljudkälla - återgivning - mottagare - ljudkälla - återgivning + video
Förvandling då synkroniseringen inte är vad vi förväntat oss, då allt rör sig och relationerna mellan synligt och osynligt förändras. Tidsprecisionen är relaterad till betydelsen.
Ett ljud gives och färdas genom luften, i 340 m/s mot ett och miljarder mål. För varje millimeter som ljudet förflyttas i sin bana befinner sig det i ett nytt förhållande till sin omgivning. Avstånden till samtliga punkter i dess bana som vi kan se förändras från ett annat perspektiv än vårt eget och ljudets karaktär växlar i sin enorma hastighet genom luften/rummet och möter ett medvetande.
Om ljudet; meningen kunde se, skulle det/den förändras, vilket den gör utan att kunna se, men kanske genom att höra och se, med sitt inre öga.
En mening, betydelse etc tar form i ett medvetande och vill meddela sig med sin omvärld. Den sänds ut som ett meddelande men fragmentiseras på vägen och budskapet blir obegripligt och omöjligt att tolka. Tills det möter en mottagare som känner igen de huller om buller uppenbarade fragmenten och automatiskt pusslar ihop dem till just den kärnfulla mening, betydelse som budskapet hade från början. Automatiskt just för att meningen redan finns där.
Tiden i sig är en verksam budbärare som vi kanske inte lägger märke till eftersom det tycks handla om musik.
Concert/installation Kvarnbo Kvarn in the outskirts of Uppsala
Ljudet; det akustiska ljudet i kvarnen från bäcken och vinden i träden blandas omärkligt med ljudet från
uppströms och nedströms. Olika ljudkvalitéer blandas och bäcken ger perspektiv på sig själv och genom
kompositionens filtrering även perspektiv på idén. Å ena sidan kan det bli en stunds meditation och å andra sidan
förhoppningsvis en inspirerande ljudupplevelse. Stycket bygger jämte det även på en idé om att "komponera"
ljudförlopp i eller ifrån naturen så att det inte rakt av går att skilja från "okomponerad" eller ostörd natur, men
som är komponerad, dvs det finns idéer om form, dynamik, osv med kompositionen.
Stycket är mellan 20 minuter och en timme, (2 timmar, 3 timmar)långt.
Exhibition 'Gläntan' at Uppsala konstnärsklubb together with artist in ceramics Henny Linn Kjellberg.
My contribution was drawings and animated video.
Updating...